Spicy Pája
FOTO: OKTAGON MMA
Martin Dvořáček

Pražská O2 arena na konci roku tradičně zažije poslední show roku OKTAGONu, ale už teď je jasné, že největší pozornost nepoutají šampioni, nýbrž influencer Pavel „Spicy Pája“ Tóth. Přestože nemá za sebou jediný profesionální zápas, jeho tvář je na sociálních sítích organizace prakticky všude. A to vyvolává ostré reakce ze strany bojovníků – zatímco oni věnují kariéře roky dřiny, prostor na oficiálních kanálech jim bere celebrita. Jenže čísla ze sledovanosti mluví jasně.


Čepo: Místo nás tlačí influencery

Na poturnajové tiskové konferenci po Oktagonu 77 si postěžoval slovenský ranař Vlasto Čepo. „El Chapo” byl po vítězství spokojený, ale jedna věc mu ležela v hlavě. Podle něj organizace nepodpořila turnaj v Bratislavě dostatečnou propagací.

„Celou přípravu mě štvalo, že promo na Bratislavu bylo slabé. Pak se všichni diví, že není plná hala. Na blbosti promo je, Spicy Pája má v prosinci zápas a točí se k tomu 200 videí. Za mnou byli jednou. Tak jak se má vyprodat hala, když přijdou jednou natáčet můj trénink a dají z toho tři minuty? Na Instagramu Oktagonu je Spicy Pája každý druhý den.”

Čepo sice uznal, že chápe obchodní logiku vedení organizace, ale nedokázal skrýt frustraci z toho, že tradiční formáty jako Na dohled, které detailně mapují přípravy zápasníků, už nemají takový prostor jako dřív. „Najednou je tam jedno video, které má minutu a půl. Trénoval jsem s šampionem a nikdo to neviděl, protože se musí točit Spicy Pája. Jsem naštvaný, Ondro, rozčertil jsem se,” pronesl přímo směrem k Ondřeji Novotnému, který seděl hned vedle něj.

Čepo ale rozhodně není jediný, komu vadí, že Oktagon dává větší prostor influencerovi než profesionálním zápasníkům. Do Spicy Páji se už dříve pustil i Dominik Humburger, jeden z největších objevů letošního roku. Ten označil jeho působení v MMA za „výsměch všem zápasníkům“ a přiznal, že se s Tóthem raději ani nechce potkat v gymu.


Čísla nelžou. Pája táhne víc než šampioni

Stačí se podívat na oficiální YouTube kanál Oktagonu a hned je jasné, proč má Pavel „Spicy Pája“ tak silnou pozici. Zatímco rozhovory nebo dokumenty s profesionálními bojovníky většinou sbírají kolem pěti až dvaceti tisíc zhlédnutí, videa se Spicy Pájou raketově vystřelí klidně i na sto až dvě stě tisíc. Rozdíl je obrovský – a v době, kdy Oktagon po odchodu Karlose Vémoly či Atilly Végha hledá nové hvězdy, právě tahle čísla hrají klíčovou roli.

Pro organizaci jsou statistiky tvrdým argumentem. Kritika od bojovníků může být hlasitá, ale realita je neúprosná: Spicy Pája přitahuje pozornost, kterou dnes nedokáže generovat téměř žádné jiné jméno na česko-slovenské scéně.

Oktagon hledá nové hvězdy

Není tajemstvím, že vyprodat arény je pro Oktagon v poslední době těžší. Ondřej Novotný několikrát přiznal, že prodej vstupenek už není tak snadný jako v době, kdy show táhli Karlos nebo Attila. Organizace tak logicky hledá tváře, které dokážou přitáhnout masy. Ať už jde o profesionály, nebo o kontroverzní influencery.

Spicy Pája je zkrátka fenomén, který rozděluje scénu. Sportovci ho vnímají jako vetřelce, promotéři jako příležitost. A fanoušci? Ti klikají.

Celá kauza otevírá širší otázku: je tohle cesta, kterou se má MMA ubírat? Pravda je, že dnešní svět často touží po bizarnosti a extrému. A pokud si díky podobným zápasům najde část lidí cestu k MMA a postupně objeví i krásu samotného sportu, možná je to oslí můstek, který je potřeba.

Co myslíte vy? Patří do MMA podobní „showmani“, nebo tím Oktagon riskuje ztrátu své sportovní identity?